salam...

on da way ke opis pagi ni dgr hotfm..owh, harini hari wanita sedunia eh? huhuhu..selamat hari wanita wahai wanita2 di luar saner..


womens day comments and orkut scraps


Macam mana boleh wujud Hari Wanita Sedunia? Ok, mulanya camni. Tanggal 8 Mac 1857 iaitu 153 tahun yang lalu, satu mogok besar-besaran telah di adakan oleh beratus wanita yang menjadi buruh di kilang kain dan pakaian di New York. Mereka melancarkan mogok kerana menentang kezaliman majikan dan masyarakat kapitalis yang mengekploitasi keringat dan tenaga dengan bayaran gaji yang amat rendah, masa kerja yang panjang serta keadaan suasana tempat kerja yang tidak berperi kemanusiaan. Lima puluh tahun kemudian di bulan Ogos 1910, Persatuan Wanita Sosialis Antarabangsa telah memilih tarih ini sebagai hari sambutan wanita sedunia. Pada tahun 1975 , Bangsa bangsa bersatu mula merayakan 8 mac sebagai sebagai hari wanita sedunia.

Dulu wanita sering ditindas dan menjadi mangsa keganasan. Dengan wujudnya Hari Wanita Sedunia, nasib wanita telah terbela kerana dua perkara telah diketengahkan iaitu untuk mengecapi keamanan, keselamatan, kemajuan tamadun, memartabatkan hak asasi manusia dan asas-asas kebebasan, kita memerlukan penglibatan yang aktif dari kaum wanita. Oleh itu kaum wanita perlu di beri layanan yang adil dan saksama kerana kemajuan wanita melambangkan kemajuan sesuatu bangsa. Selain itu, untuk memperakui dan mengiktiraf sumbangan wanita dalam mengukuhkan keamanan, keselamatan dan keadilan sejagat.

owh, harusla ayat2 di atas copy paste..ngeeee...klik here for more. jadi wahai sang adam, tolongla! tolong la hargai wanita2 di dlm hidup kamu skalian. bkn awek sajer ok? . ibu, kakak, adik, makcik n wanita2 yg lain..tolong la faham perasaan wanita..it doesnt mean klu kamu mmahami wanita, kamu adalah lelaki jenis dlm hati ader taman. no! x kisahla kamu lelaki berhati besi or dlm hati ader taman, tlg layan wanita dgn sama rata! we r not rubbish...jap, ayat2 sy nampak emo ker? erkk.. :P

sy bersyukur dilahirkan sebagai wanita :) and kita wanita ader keistimewaan masing2 ok. jgn dok kater kita ni xder aper. dok kater 'saper la sayer ni, ruper xder, harta xder..bla bla....'. eceh, pandai jer ckp, sy pun kdg2 pnah gak kuar ayat camtu :( so, peringatan utk diri sndiri n kwn2! kurang2kan n avoid from being sooooooooooooo humble..humble mmg digalakkan tp biar btempat. kannn?? mayb u cant see anything in urself, but sumone can see sumthing special in u...just believe in urself =)

ok2, sy mbebel lg ker? :P ending my entry with this lyrics..

wanita hiasan dunia... seindah hiasan adalah WANITA SOLEHAH.

p/s - maapkan sy sbb pic atas skali tu ader pic wanita x solehah..heee..x baik racist :P


6 comments:

imanamani said...

happy women day cik hani..

Hanis MY said...

hanis pun baru tahu ni..thanks honey! selamat hari wanita juga... sama2 kita jadi muslimah solehah...insyaAllah....

H A N S said...

acu : hepy women day jugak acu! kita kena kuat mhadapi dugaan dunia! eceh, mcm menteri plak..hahah

hanis : u r welcome dear :) insyaAllah, samer2 kita berusaha k..hanis dah ader hubby, lg sng nk buat pahala.. :)

Raji berkata said...

hohoho sekarang nih wanita dan lelaki dh sama taraf mereka dalam ekonomi negara ;D
mngkin satu hari nnti mereka yg lebih hebat dri kaum lelaki..
tak boleh jadi ni >.<

err happy woman's day~
hohoh

*Idina* said...

Selamat Hari Wanita~~ =D

H A N S said...

Raji : eheheh..mari samer2 menyamatarafkan kedudukan kiter..eceh..heheh..thanks Raji :)

Idina : selamat hari wanita jugak utk idina :) hidup wanita! eceh :)