harini hari selase, 8 april..pagi2 sblum mak n ayah kuar, mak pesan kt org suh sapu lantai luar umah..sambil sapu sampah, mata mlorot ke arah kete yg ayah bw..ayong, mak n ayah nak g hospital, mak ader appointment ngn doctor, ayong temankan mak..opah dah bberape hari dok umah ni sejak mak x sihat..mak cuma penat2 jer, buat keje skit da penat, jalan dari bilik ke ruang tamu pun mengah2..opah ni, risau sgt..opah dok kt pintu sambil mlihat cucunyer ni mnyapu sampah slepas 'mhantar' pandangan mak n ayah g hospital tadi..org bertiga jer ngn opah n mak sedare.alang baru balik asrama ahd lpas, ayah hantarkan..

tgh hari, ayah call suh amik si kembar balik skolah, ayah kt hospital lg..ayah bgtau mak kna tahan wad..nnti ayah balik nk pack bj2 mak..org bw moto g amik si kembar yg baru darjah 5.smpi2 umah2, mak sedare yg bukak2 pintu n bgtau mak dah xder! tkejut dgr berite tu! jantung org bdebar2..org x cayer, n byk kali tanyer mak sedare smbil mninggikan suara..air mata dah bgenang n si kembar mula mnangis.. org peluk si kembar dan diamkan diorg..opah mnangis2 dan tenangkan org n adik2..tdengar2 kater opah dlm mnangis - 'mak kamu dah takder'..wlupun x dpt pengesahan skurang2nyer dari ayah, org mcm x cayer. smpilah pakcik sedare dtg umah n bgtau perkara sbenar..mak mmg dah xder..ya Allah!!!

jiran2 dah ramai kt umah..tlg kemas brg..lapangkan ruang tamu utk diletakkan jenazah..ptg tu jenazah mak smpi n kputusan di ambil utk kebumikan jenazah esoknyer sbb alang x smpi lg dan tunggu adik bradik mak yg lain..ptg tu pak uda g amik alang kt kerian..kami anak2 mak berempat dok dekat ngn jenazah mak, baca Yasin n ngaji..adik bradik mak ader yg dah smpi n org x blh tahan diri bila diorg peluk kami berempat dan pujuk supaya kuat n sabar..

maghrib tu, alang dah smpi..cukup kami berlima anak2 perempuan mak..kami masuk ke bilik dan ayong mjadi imam solat maghrib kami..lpas hbis solat ayong dlm esakan mnasihatkan kitorg supaya doakan mak, byk bsabar, kuatkan semangat..mcm2 lg pesanan ayong terutama ditujukan ke org sbb org ni anak yg agak degil..mlm tu kitorg smua tido mngelilingi jenazah mak..si kembar kt sisi mak, org kt kaki mak..ayong x brenti2 mngaji Quran..smpi kan spupu kitorg alang shidi suh ayong brehat, dia sambungkan ngaji..

esoknyer maser nk mandikan jenazah, kitorg mandikan mak..wlupun x mandikan dari awal smpi akhir, cuma siramkan air dgn gayung 2,3 kali..lpas dikafankan, sblum ditutup muka, kitorg gilir2 cium mak..dimulai ngn ayah..pastu kami..n adik bradik mak yg lain..maser turn org cium, mak sedare kt tepi pesan, jgn nangis, lap air mata tu..jgn smpi mnitis kt jenazah sbb jenazah dlm keadaan bwuduk..org lap air mata bberapa kali ngn tudung. tudung pun da x blh serap air mata dah..n org bg ciuman terakhir kt dahi mak..

luar umah, ramai sgt org..cuaca cerah..ayah x ajak pun kami g kubur..dia g sorg2 naik moto..pak uda yg ajak kitrg g kubur..mak dikebumikan sblah kubur atok, iaitu ayah mertua mak,
juger bapa sedare mak..mak, kami balik dulu..nnti kami mlawat lg yer..

****************************

8 april 2010..dah 7 tahun mak org pegi..org rindu sgt ngn mak..raser sedih sgt biler iron baju mak td..baju2 mak ader yg org blh pakai smpi skang..8 april mak pergi, 20 april sepatutnyer hari lahir mak..sy rindu mak sayer, BASIRAH BINTI OSMAN (1958-2003). punca 'pmergian' mak berkaitan sistem pnafasan..mak, angah rindu mak..

p/s - kwn2 yg ader mak lg, jaga mak leklok tau, balas jasa mak korg..jgn jadi cam org, x sempat nk balas jasa mak..hanya doa jer mampu org bagi..ingat tau JASA BONDA..

7 comments:

Shima Ibrahim said...

Aduhai sedihnye. Tabahkan hati yer. Semoga roh arwah bersama mereka yg terpilih. Amin. Al-fatihah.

Noraishikin Mohd Salleh said...

Hani,

sedih sangat baca kisah ni..dengan doa hani adik beradik, insyaallah mak aman di sana.amin.

r3d lollip0p ♥ said...

Ibu ratu hatiku. Hani, ALLAH sygkan dia. semoga ibu Hani ditempatkan di bwh lembayung rahmat dan para kekasih ALLAH. Terus tabah.. dan tabah dik.

Siti Hawa Mohamed Salleh said...

hani.....u make me cry..serious..sgt sedih...abis mekap aku pepagi ni..sabar je la...doa byk2 utk mak hani tau..

H A N I said...

shema + cikin + k zila + k hawe : thanks 4 ur advices..insyaAllah smoga doa kami smua blh mnenangkan arwah mak kt saner..bharap sgt smoga doa2 kami smpi kt mak..

hajaR::JaJa said...

be strong yer hani... moga mak hani sentiasa tenang dan aman di sana.. amin..

H A N I said...

hajar : thanks aja..insyaAllah, i'll be strong.. =)